Toimitus- ja tilausehdot

Inora.fi verkkokaupan toimitus- ja tilausehdot

 

1. Yleistä

1.1. Näitä ehtoja sovelletaan Inora Oy:n tarjoaman verkkokauppapalvelun käyttöön, jossa asiakkaat voivat hankkia verkkopalvelusta Inora Oy:n tarjoamia tuotteita. Näitä ehtoja sovelletaan lisäksi asiakkaan Palvelun kautta tekemiin kaikkiin tilauksiin ja tuotteiden toimituksiin siltä osin, kun yksittäisen tilauksen ja toimituksen yhteydessä ei ole muuta sovittu asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä.

1.2. Palvelun kautta tehtävä sopimus syntyy asiakkaan ja Inora Oy:n välille. Sopimuksen osapuolet ilmoitetaan Palvelussa ostoskorin yhteydessä sekä tilausvahvistuksessa. 

1.3. Palvelua käyttävän henkilön ("Asiakas") tulee olla täysi-ikäinen ja täysivaltainen. Muut kuin Palvelua käyttävät kuluttajat ovat yritysasiakkaita, mukaan lukien luonnolliset henkilöt, jotka käyttävät Palvelusta ostettua tuotetta elinkeinotoiminnassa. Yritysasiakkaisiin ei sovelleta näiden sopimusehtojen kohtia 5, 6, 7 eikä kohdan 8.1 ehtoa. Yritysasiakkailla ei ole tilauksen peruutus- ja tuotteiden palautusoikeutta.

2. Henkilötiedot ja niiden käyttö

2.1. Asiakasta koskevat henkilötiedot kerätään ja tallennetaan Inora Oy:n toimesta asiakasrekisteriin. Henkilötietojen käyttöä koskeva tietosuojaseloste on nähtävissä tietosuojaselosteessa.

3. Tuotteet, tilaaminen ja toimitus

3.1. Asiakas voi tehdä tilauksen Palvelussa. Tehty tilaus sitoo Asiakasta. Tilaus vahvistetaan lähettämällä sähköpostiviesti asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Vahvistuksen jälkeen sopimus on osapuolia sitova.

3.2. Kunkin tuotteen tiedot, ominaisuudet, saatavuus, hinta ja toimitustavat ilmoitetaan tuotteen valinnan ja ostamisen yhteydessä. Toimituskulut sisältyvät tuotteen hintaan.

3.3. Hinnat sisältävät arvonlisäveron. 

3.4. Tilauksia toimitetaan ainoastaan manner-Suomen alueella osoitteisiin, joihin on kiinteä tieyhteys. Toimituksista muualle ole yhteydessä asiakaspalveluun verkkokauppa@inora.fi 

Toimitustavat

3.5. Inora Oy valitsee sopivan toimitusvaihtoehdon. Asiakkaalle ilmoitetaan tuotteen arvioitu toimitusaika. Mikäli tuotteen toimituksessa ilmenee toimitusvaikeuksia, asiakkaaseen otetaan yhteyttä Inora Oy:n toimesta. 

Nouto Matkahuollon 

Toimitus Matkahuolto palvelupisteeseen. Vastaanottaja saa saapumisilmoituksen tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Nouto Postista 

Toimitus Postin palvelupisteeseen. Vastaanottaja saa saapumisilmoituksen tekstiviestillä, sähköpostilla ja Postin mobiilisovelluksella, mikäli se on vastaanottajalla käytössä.

Kaukokiito – Kotiinkuljetus 

Kaukokiidon toimitus Asiakkaan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen suoritetaan lähetyksen edellyttämällä kalustolla lähimpään mahdolliseen purkupaikkaan, jonne jakeluauton on mahdollista päästä.

Yli 20 kg painavat ja suuret toimitukset. 

Asiakkaalle asiakkaan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen. Toimitus suoritetaan lähetyksen edellyttämällä kalustolla lähimpään mahdolliseen purkupaikkaan, jonne jakeluauton on mahdollista päästä. 

Tilauksen toimittaminen ja vastaanottaminen

3.6. Toimitukset tapahtuvat arkipäivisin ja toimitusaika-arvio lasketaan arkipäivien perusteella.

3.7. Painaviin ja suuriin toimituksiin (kohdassa 3.5) ei kuulu sisään kantopalvelua. Toimituksiin ei sisälly pakkausmateriaalien poisvientiä.

3.8. Yli 20 kg painavat ja suuret toimitukset Kaukokiidon kuljetuksella (kohdassa 3.5) toimitetaan arkipäivisin pääsääntöisesti kello 16:00 mennessä. Toimitus suoritetaan lähetyksen edellyttämällä kalustolla lähimpään mahdolliseen purkupaikkaan, jonne jakeluauton on mahdollista päästä. Toimituksen siirto tästä eteenpäin on Asiakkaan omalla vastuulla. Yli 20 kg painaviin ja suuriin toimituksiin ei kuulu sisään kantopalvelua.

3.9. Asiakkaan tulee huolehtia, että sovitulle toimitusajankohdalle on järjestetty toimituksen vastaanotto. Asiakkaalta tarkistetaan tuotteen luovutuksen yhteydessä henkilöllisyys. Jos tuotteen noutaa tai vastaanottaa joku muu kuin tuotteen tilannut Asiakas, tulee noutajalla tai vastaanottajalla olla valtakirja Asiakkaalta. Asiakas vastaa esitetyn valtakirjan oikeellisuudesta.

3.10. Asiakkaan tulee välittömästi tuotteet saatuaan tarkistaa, että toimitus vastaa Asiakkaan tilausta eikä tuotteissa ole näkyvissä mahdollisia ulkoisia kuljetusvaurioita. Asiakasta pyydetään ilmoittamaan mahdolliset tuotepuutteet ja kuljetusvauriot Palveluntarjoajalle seitsemän (7) vuorokauden kuluessa tuotteiden vastaanottamisesta. Jos tuote on vaurioitunut, on vastaanottajan tehtävä siitä merkintä kuljetusliikkeen rahtikirjaan / lähetteeseen.

3.11. Toimitukset, joita ei ole vastaanotettu tai noudettu, palautuvat Palvelun toimituspisteisiin. Tilaus hyvitetään Asiakkaalle tuotteiden palautumisen jälkeen ja hyvityksestä vähennetään aiheutuneet kuljetuskustannukset.

4. Maksutavat

4.1. Asiakas maksaa tuotteen verkkokaupassa tilauksen yhteydessä. Maksamisen voi suorittaa Palvelussa kulloinkin käytettävissä olevana verkkomaksuna tai yleisimmillä luottokorteilla.

4.2. Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
paytrail.com/kuluttaja/tietoa-maksamisesta

5. Tilauksen peruuttaminen, tuotteiden palautusoikeus

5.1. Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilaus viimeistään neljäntoista (14) päivän kuluttua tuotteen vastaanottohetkestä lukien. Ilmoituksen peruuttamisoikeuden käyttämisestä voi tehdä yksiselitteisellä ilmoituksella sähköpostitse verkkokauppa@inora.fi

5.2. Tuotteet on palautettava viimeistään 14 päivän kuluttua päivästä, jona Asiakas on ilmoittanut peruuttavansa tilaussopimuksen. Asiakkaalle lähetetyt tuotteet tulee palauttaa verkkokauppa@inora.fi saadun palautusohjeen mukaisesti. Mahdollisuuksien mukaan käytä palautettaessa alkuperäistä pakkausmateriaalia.

5.3. Tuotteen palautusoikeutta rajoittavat kuluttajansuojalain 6 luvun 16 § määräykset. Asiakkaan tilauksen mukaan valmistetuilla, muokatuilla tai muutoin räätälöidyillä tuotteilla ei ole palautusoikeutta. Palvelussa on tuotteen yhteydessä maininta, kun tuotteella ei ole palautusoikeutta.

5.4. Palautusoikeuden edellytyksenä on, että asiakas on pitänyt Palvelun kautta toimitetun tuotteen olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä. Mikäli palautettua tuotetta on vastoin Asiakkaalle kuuluvaa huolenpitovelvollisuutta käytetty, voidaan Asiakkaalta periä tuotteen arvonalennus aina tuotteen täyteen hintaan asti. Tavaraa ei katsota otetuksi käyttöön, jos Asiakas on käsitellyt tavaraa vain siten kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi.

Pyrithän pitämään palautettavan tuotteen myyntipakkauksen mahdollisimman muuttumattomana. Myös hajotettu pakkaus voi vaikuttaa asiakkaalle maksettavaan hyvitykseen ja Asiakkaalta voidaan periä sen takia arvonalennusta.

5.5. Asiakas vastaa yli 20 kg painavien ja suurten toimitusten (kohdassa 3.5) palautuskustannuksista. Jos Asiakas palauttaa rahtikokoisen tuotteen, tulee hänen olla ennen palautusta yhteydessä verkkokaupan asiakaspalveluun palautuksesta sopimiseksi. Palautuskustannus peritään Asiakkaalta siten, että tilauksen palautettavasta hinnasta vähennetään palautuksesta aiheutuneet kuljetuskustannukset, jolloin Asiakkaan ei tarvitse erikseen maksaa paluurahtia.

5.6. Asiakas vastaa palautukseen mahdollisesti liittyvistä muista välittömistä ja välillisistä kustannuksista (esim. tarvittavat pakkausmateriaalit, matkakustannukset).

6. Kaupan peruuttamisen vaikutukset

6.1. Palveluntarjoaja palauttaa peruutetusta tilauksesta kauppahinnan. Maksut palautetaan ilman aiheetonta viivytystä.

6.2. Suoritus palautetaan sillä maksuvälineellä, jota on käytetty alkuperäisessä liiketoimessa. Asiakkaalle ei aiheudu maksun palautuksesta kustannuksia. Maksu palautetaan viimeistään 14 päivän kuluttua, kun Palveluntarjoaja on saanut tuotteet takaisin.

6.3. Jos palvelun suorittaminen on Asiakkaan nimenomaisesta pyynnöstä aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä, Palveluntarjoaja suorittaa palautuksen palvelun osalta siltä osin, kun palvelua ei ole vielä toteutettu.

6.4. Mikäli tilaus on maksettu verkkopankkimaksuna, tullaan rahat palauttamaan Asiakkaalle sen jälkeen, kun hän on ilmoittanut tilinumeronsa Paytrailille. Palautusta varten asiakkaan tulee rekisteröityä Paytrailin palveluun, jossa tilinumero käsitellään. Paytrail lähettää rekisteröitymisohjeet Asiakkaalle sähköpostilla.

7. Tuotteen virhe ja takuu

7.1. Palveluntarjoajalla on lakisääteinen vastuu tavaran virheestä.

7.2. Virhetilanteessa asiakkaan tulee olla ensin yhteydessä verkkokaupan asiakaspalveluun sähköpostitse verkkokauppa@inora.fi. Virheestä on ilmoitettava kohtuullisessa ajassa, kuitenkin viimeistään kahden viikon kuluessa virheen havaitsemisesta.

7.3. Jos tuotteelle myönnetään takuu, takuutodistuksena toimii verkkokaupan tilausvahvistus. Palveluntarjoaja vapautuu takuuajan vastuusta, mikäli voidaan osoittaa, että tuotteen virheellisyys tai rikkoontuminen on aiheutunut tapaturmasta, tuotteen ohjeiden tai käyttötarkoituksen vastaisesta käytöstä tai muusta Asiakkaan vastuulla olevasta seikasta.

7.4. Vastaamme valmistamiemme tuotteiden mahdollisista virheistä kuluttajansuojalain mukaisen virhevastuun mukaisesti. Virhevastuu kattaa mahdolliset tuotteessa ilmenevät kuluttajasuojalain tarkoittamat virheet, kuten materiaali- ja valmistusvirhe. Virhevastuu ei kata kuitenkaan esimerkiksi tuotteen normaalia kulumista tai virheellisestä käytöstä johtuvaa rikkoontumista. Mikäli huomaat tuotteessa virheen tai epäilet valmistusvirhettä, olethan yhteydessä verkkokauppa@inora.fi 

8. Vastuunrajoitus

8.1. Palveluntarjoaja ei vastaa välittömistä tai välillisistä vahingoista, jotka aiheutuvat Asiakkaalle Palvelusta tai sen käytöstä taikka siitä, ettei Palvelu ole käytettävissä.

8.2. Näillä ehdoilla ei rajoiteta Palveluntarjoajan vastuuta henkilövahingoista eikä Palveluntarjoajan tahallisuudesta tai törkeästä huolimattomuudesta aiheutuvista vahingoista, eikä myöskään sellaista vastuuta, jota ei soveltuvan pakottavan kuluttajansuojalainsäädännön nojalla voida sulkea pois eikä rajoittaa.

8.3. Palveluntarjoaja ei vastaa toimituksen viivästymisen aiheuttamista kustannuksista, pois lukien palveluntarjoajan lakisääteiset vastuut. Palvelussa ilmoitettavat toimitusajat ovat toimitusaika-arvioita ja palveluntarjoaja ei vastaa välillisistä kuluista, jotka aiheutuvat mahdollisesta toimitusaika-arvion ylittymisestä.

9. Muut ehdot

9.1. Palveluntarjoaja ei vastaa Palvelusta ostetun tuotteen soveltuvuudesta Asiakkaalle.

9.2. Palveluntarjoaja ei vastaa ylivoimaisen esteen (force majeure) Asiakkaalle aiheuttamista viivästymisistä. Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan sellainen Palveluntarjoajasta riippumaton, odottamaton tapahtuma, johon Palveluntarjoaja ei ole voinut varautua, ja joka on sen vaikuttamismahdollisuuksien ulkopuolella siten, että tapahtuma käytännössä estää sovitun suorituksen täyttymisen. Ylivoimainen este voi olla esimerkiksi sota, luonnonmullistus, lakko, liikenteen estyminen tai viranomaisen antama kielto tai määräys.

9.3. Palvelun sisällön kaikki oikeudet kuuluvat Palveluntarjoajalle. Palvelun sisällön, tekniikan, tai materiaalien kopioiminen tai käyttö ilman Palveluntarjoajan lupaa on kielletty muuhun kuin Asiakkaan omaan henkilökohtaiseen yksityiseen käyttöön.

9.4. Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa Palvelun sisältöä ja näitä sopimusehtoja. Kulloinkin voimassa olevat sopimusehdot ovat nähtävissä Palvelun kotisivuilta.

9.5. Asiakas vastaa siitä, että palvelun käyttö noudattaa tämän sopimuksen ehtoja. On kiellettyä käyttää mitään robottia tai muuta laitetta taikka menetelmää tarkkailemaan Palvelun sisältöä tai käyttöä.

9.6. Asiakas sitoutuu käyttämään Palvelua vain lain ja hyvän tavan mukaisiin tarkoituksiin. Asiakas vastaa täysmääräisesti näiden sopimusehtojen sekä lain tai hyvän tavan vastaisella Palvelun käytöllä aiheuttamastaan vahingosta Palveluntarjoajalle, muille käyttäjille ja kolmansille osapuolille. Palveluntarjoajalla on milloin tahansa oikeus estää Palvelun käyttäminen sekä ostosten tekeminen.

9.7. Mahdollisiin Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välisiin sopimusta koskeviin riita-asioihin sovelletaan Suomen lakia.

Jos tätä sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Mikäli Asiakas on yritysasiakas, kaikki tätä sopimusta koskevat riidat käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa.